Żurawie to z pozoru proste, ale zaawansowane technicznie maszyny – wyposażone m.in. w wysięgniki teleskopowe, dzięki którym mogą przenosić ciężkie ładunki na znaczną wysokość i odległość. Im większe zasięgi tym potężniejszy jest dźwig. Aby bezpiecznie móc wykonać swoją prace, wymagane jest stabilne podłoże. Wydawać by się mogło, że dzięki potężnym oponom żuraw samojezdny może wjechać w każdy teren i tam pracować, nie jest to jednak zgodne z prawdą. Wymaga on też miejsca i stabilnego gruntu by rozstawić stabilizatory. Czasami dla zwiększenia stabilności firma Mallek używa specjalistycznych płyt pod podporami, dzięki czemu praca dźwigu jest bezpieczna i nie przechyla się on podczas przenoszenia ładunków. Dźwigi samojezdne – podobnie jak ich stacjonarne odpowiedniki – zostały zaprojektowane do prac z dużymi ładunkami, jednak podstawową różnicą jest większa mobilność. Nie wymagają budowy dźwigu z elementów, potrzebują jedynie czasu na rozstawienie „łap” do stabilizacji i wysięgnika – ramienia – na odpowiednią wysokość roboczą. Żurawie wieżowe stawia się przeważnie tam gdzie będą potrzebne na placu budowy przez kilka tygodni bądź miesięcy, a codzienny dojazd dźwigu staje się nieopłacalny.
Główne różnice między dźwigami
Należałoby tutaj zwrócić uwagę, że nie rozpatrujemy tutaj kategorii który jest lepszy, a który gorszy. Obydwa są bardzo potrzebne w budownictwie i się wzajemnie uzupełniają.
- Żurawie wieżowe w większości mają udźwig do 4 do 8 ton przy wieży.
- elementy z których zbudowany jest żuraw wieżowy mieszczą się na kilku ciężarówkach – zależnie od wysokości
- montaż trwa co najmniej 1 dzień przy pomocy żurawi samojezdnych
- w większości mają mały udźwig maksymalny, ale za to dobre parametry na dalsze dystanse
- pozioma płaszczyzna wysięgnika nie powoduje problemu przy dalszych podaniach w głąb budynków
- dzięki dźwigom wieżowym możemy podziewać spektakularne budowle w Polsce i na świecie. Wysokość podnoszenia czasami jest wręcz nieosiągalna przez dźwigi samojezdne
Zaletami dźwigów samojezdnych są przede wszystkim:
- mobilność, teoretycznie dojedzie w każde miejsce, ale musi mieć stabilne podłoże by pracować bezpiecznie i stabilnie
- udźwig żurawi samojezdnych to nawet kilka tysięcy ton, największy na świecie żuraw gąsienicowy Liebherr 13000 potrafi podnieść 3000 ton, największy na dzień dzisiejszy w Polsce – Liebherr LTM 11200-9.1 – 1200 ton
- samodzielna stabilizacja przy pomocy wysuwanych „łap” zajmuje od kilku do kilkunastu minut
- wynajmowany jest do większości „drobnych” prac, które wymagają dużego udźwigu i zasięgu i wykonywane są raczej krótkoterminowo – kilka godzin-dni
- dźwigi samojezdne w dużej większości prac nie wymagają dokładania dodatkowych wysięgników / krat tylko posiadają szybkie, długie wysięgniki teleskopowe co pozwala zaoszczędzić czas i zminimalizować obszar jaki potrzebuje żuraw do rozstawiania się.
Rzadziej spotykany, ale bardzo ważny w usługach dźwigowych
Mowa tutaj o żurawiach gąsienicowych. Czym wyróżniają się na tle swoich „braci”?
- wiele modeli może poruszać się z ładunkiem
- ten typ żurawi ma najkrótszy czas gotowości do pracy i zmiany pozycji, raz złożony może poruszać się po całym obszarze budowy (zwyczajnie przejeżdża z pełnym balastem i wysięgnikiem oraz nie musi rozstawiać podpór)
- tak samo jak żurawie wieżowe potrzebują dużo czasu na przygotowanie ich do pracy (montaż gąsienic, zabalastowanie i zbicie krat wysięgnika).
- żurawie gąsienicowe dzielą się na te z wysięgnikami teleskopowymi oraz kratowymi. Te drugie potrzebują długiego płaskiego placu do montażu krat wysięgnika.
- niektóre modele mogą pracować nawet przy nachyleniu terenu z dynamicznym przeliczeniem parametrów udźwigu.
- największe udźwigi w przypadku mobilnych żurawi gąsienicowych nawet do 3000 ton.
Gdzie można wjechać dźwigiem?
Można wjechać wszędzie…. ale nie gwarantujemy, że da rade wyjechać. 🙂 Żartujemy, mobilność jest bardzo duża i budowa zawieszenia oraz duże koła pozwalają żurawiom wjechać w wiele trudnodostępnych miejsc w terenie (przecież nie każda budowa odbywa się przy drodze utwardzonej), ale nie na każdym terenie żuraw może bezpiecznie pracować. Z najpopularniejszych typów dźwigów samojezdnych wyróżniamy: terenowe, drogowo-terenowe, na podwoziu ciężarowym oraz kompaktowe.
- żurawie terenowe nie mogą się poruszać po drogach publicznych ale mają znacznie większe zdolności terenowe. Maksymalny udźwig w żurawiach tego typu wynosi 150t w modelu Grove GRT9165
- żurawie na podwoziu ciężarowym mają małe zdolności terenowe ze względu na niski prześwit oraz małe koła oraz mała ilość osi napędzanych. Przykładem może być Liebherr LTF 1045-4.1 na podwoziu Scania z napędem 8×4
- żurawie drogowo- terenowe są połączeniem zalet obu powyższych z zachowaniem optymalnego balansu pomiędzy szybkim przemieszczaniem oraz możliwościami terenowymi, np. Liebherr LTM 11200-9.1
- żurawie kompaktowe / miejskie są najmniejszymi dźwigami pod względem gabarytów. Wąska, krótka i niska konstrukcja nadaje się w ciasne wjazdy i uliczki za to nie wjedzie tak daleko w teren jak drogowo-terenowe oraz jest mniej stabilny przy dużej prędkości jazdy. Ten typ żurawi w porównaniu z typowymi modelami w tych samych klasach udźwigu ma zwykle krótszy wysięgnik jednak ma możliwość jazdy z ładunkiem oraz teleskopowania w niższym kącie i większym obciążeniu, co powoduje, że świetnie nadaje się głównie do prac pod dachem oraz krótkie odległości.
Jeśli teren będzie podmokły i grząski tak, że nie będzie można stabilnie „rozstawić dźwigu”, najpierw teren wymaga przygotowania przez inwestora, np. wysypaniem drogi dojazdowej i placu manewrowego tłuczniem czy wymianą gruntu by dźwigi, ciężarówki i inne pojazdy mogły bezpiecznie pracować przy budowie. Żurawie samojezdne mogą się poruszać po drogach publicznych. W ofercie naszej firmy Usługi Dźwigowe Mallek bez trudu znaleźć można wiele modeli tego typu pojazdów, które różnią się od siebie parametrami technicznymi jak zasięg ramienia oraz maksymalny udźwig.
1 komentarz
Zdolności terenowe dźwigów samojezdnych - Usługi Dźwigowe Mallek | Wynajem dźwigu z operatorem · 19 lipca 2022 o 14:29
[…] w trudnym terenie od konkurencyjnych marek. To nie znaczy oczywiście, że są niezatapialne i nie wszędzie wjadą co wyjaśniliśmy w innym artykule. Blokady dyferencjałów i wszystkie osie napędowe potrafią […]